"Maaltijden in de zorg
om puur van te smullen."

Login | Wachtwoord vergeten | Inschrijven

X

Wat is OpenID?

OpenID is een Internet-breed identificatiesysteem wat u toestaat om op vele websites in te loggen met een enkel account.

Met OpenID wordt uw ID een URL (bijv. http://gebruikersnaam.myopenid.com/). U kunt een gratis OpenID krijgen op o.a. myopenid.com.

Kijk voor meer informatie op de officiele OpenID website.

6 Berichten in 6 Onderwerp door 4 leden

Ga naar:

Forum Praktijk Netwerk Mooie Maaltijd

Als dit uw eerste bezoek is, registreer u dan om berichten te kunnen plaatsen. Zonder registratie kunt u alleen de berichten lezen.

Pagina: 1 Ga naar het einde
Auteur Onderwerp: Waarom is dit praktijknetwerk opgezet? 6820 Aantal keer bekeken
  • Lasca ten Kate
    Avatar
    Administrator
    2 posts

    Waarom is dit praktijknetwerk opgezet? Link to this post

    Ter inspiratie en kapstok volgt hier een samenvatting van de aanleidingen om dit Praktijknetwerk op te zetten en de onderwerpen waar het zich vooral op richt: Een Mooie Maaltijd - Kwestie van de juiste instelling.

    De aanvragers van dit Praktijknetwerk - producenten Bart Boon, Eco Fields en Alex van Hootegem, De Grote Verleiding - zien een groeiende belangstelling bij institutionele (zorg-)keukens voor regionale, duurzame en biologische producten.
    Het betreft een diverse markt; van kleinschalige zorgwoonvormen tot en met grote ziekenhuizen. Daarbinnen een variatie aan kookvormen - eigen of ontkoppelde keukens en combinaties daarvan ('front cooking'). In principe kunnen dus zowel grote én kleine(re) producenten kunnen profiteren van de groeiende interesse.

    Probleem is dat het productaanbod nog te vaak niet goed aansluit op de institutionele vraag. Ervaringen in de praktijk maken duidelijk dat de institutionele afnemer andere eisen stelt dan de consument, de retail en de horeca-afnemer. Daarbij gaat het om aspecten als productbewerking, -variëteit, leveringscontinuïteit en de prijs-kwaliteitverhouding.

    Producenten hebben vaak nog te weinig inzicht in de eisen van dit nog relatief nieuwe afzetkanaal. Een kanaal dat aanbieders van hierboven genoemde producten zelf ook voor problemen stelt.
    Reden: er wordt veel gewerkt met maaltijdconcepten, menucycli en 'standaardproducten', die geen rekening houden met seizoensaanbod of bijvoorbeeld het streven van veehouders naar vierkantverwaarding.
    Uit eerste ervaringen blijkt dat er door nauwe samenwerking met zorginstellingen en maaltijdleveranciers (soms relatief eenvoudige oplossingen) voor het geconstateerde probleem zijn.

    Dat illustreert ook de samenwerking tussen hoofdaanvrager Ecofields en Food Connect: voorgegaarde vleesproducten bleken een schot in de roos. Zo zijn er ook diverse buitenlandse voorbeelden. Maar in Nederland gaat het nog om incidenten; het betreft een tijdrovend proces met veel vallen en opstaan. De versnelde groei in de afzet van de producten in kwestie in dit belangrijke kanaal vraagt om (letterlijke) kijkjes in elkaars 'keukens'.

    <b>Doel</b>
    Met dit praktijknetwerk willen we kennis en ervaring opdoen over de mogelijkheden om de groeiende vraag naar regionale, duurzame en biologische producten vanuit de institutionele mark en het duurzame, regionale en biologische productaanbod beter op elkaar aan te laten sluiten, om zo de afzetmogelijkheden daarvoor te verruimen.

    Door samen met instellingskoks en productontwikkelaars aan de slag te gaan in de institutionele keuken zelf, kunnen we in de praktijk ontdekken welke eisen, limieten en mogelijkheden de verschillende bereidingswijzen (gekoppeld, ontkoppeld of een mix) met zich meebrengen voor ons productaanbod. We onderzoeken hoe te komen tot een betere match en de realisatie van meer toegevoegde waarde, door andere, vernieuwde vormen van productbe- en verwerking.

    De afnemers binnen het netwerk worden gevoed met kennis over de (b.v. economische) voordelen van werken met seizoensgebonden aanbod en niet-courante vleesproducten.

    Speciale aandacht is er voor effectieve 'story-telling': hoe verkoop je je producten in (ook digitaal) woord en beeld aan deze doelgroep?

    6820 Aantal keer bekeken
Ga naar boven

Momenteel online: Er is niemand online.

Welkom voor het nieuwste lid: wmeesuM